Gökçe Akustik

Medya Times

Video Galeri
Foto Galeri
Web Mobil
Yazının Tarihi :   16 Aralık 2016 - 00:13:47

Modern İktidar Biçimlerinin İrcalaştırma Çabası

Büyüt
Küçült
Modern İktidar Biçimlerinin İrcalaştırma

Fırat Turar

Modern İktidar Biçimlerinin İrcalaştırma Çabası

Modern dönemler boyunca iktidar biçimlerinin, toplumsal saiklerin istenilen yöne evirilmesi adına başvurdukları metodun/metotların sistemle barışık, muhalefete mahal veremeyecek tarzda kitle oluşumlarına önem verdiği aşikâr bir durum. Özellikle 1700lü yılların ortasında neo akımcı liberal yaklaşımın getirdiği taktikle toplumun alegorik tarzda biçimci fakat öz itibariyle değişkenlik arz edeceği halin ne şekilde kabule yaklaştığı, İslami anlamda hangi yerde konumlandığı meselesinin günümüz yaklaşımıyla geçirdiği evrenin, bu aşikâr durumla bağlantılılığını koruduğu görülmektedir. Türkiyenin sosyolojik temasında bu anlayışın son yirmi yılda etkinliğini artırdığı ve dolayısıyla kitle psikolojisini yönlendirdiğini söylemek mümkün. Akidevi anlamda Ehli Sünnet merkezli görüşün toplum tarafından kabulü göz önüne alınırsa bu görüşün sadece söylemde kaldığı aslında irca(mürciye) mantığının gizemini koruyarak halk arasında benimsendiği, bu mantığın köklerinin Protestan ruhuyla eş değer tanımlar içerdiği dolayısıyla tüketim/değişkenlik/sabitelerini koruyamama gibi öğelerin belli ifadelerle içselleştirdiği biliniyor. Nasıl ki Protestan mantık, modern hayat biçimiyle beraber seküler bir forma bürünüyorsa irca mantığının sadece kalbi unsurla yetinmesi sözü edilen Protestan ahlakın İslam da ki karşılığının ifadesidir.

Protestan temelli bir anlayışta seküler bir düşünce biçimi vardır. Bu düşünce biçiminde her bir ferdin kendi koyduğu kurallar vardır. Bu kuralların her bir içeriği bir diğer şahsın yaşam alanına müdahil olmayacağı yönünde direktifler içermektedir. Sosyal, siyasi ve ekonomi alanında toplumsallığa karşıt olabilecek uygulamalar olabildiği gibi dini düzlemde de kendisi ile yaratıcısı arasında özel bir bağ vardır. Bu bağla birlikte yaratıcısıyla münasebeti pratikte uygulanabilirliği kendisine zor geldiği hükümleri içerdiği ve yaratıcısının emirlerinin sadece kalpte yer etmesi onu statik kılan unsurlara sevk eder. Bu sebeple ferdi hayatı ilgilendiren bir yaşam biçiminin toplumsallığa katacağı pek çok şeyin olmayacağı eylem ve söylem de kendini ifade etmiştir. Bununla birlikte sadece inanç unsurunun kalbi olana atfedilmesi gerçekliği bir nebze olsa örtbas etse de farklı alanların evirilme sahasına indiği/ineceği hakikatini göz ardı edilmemesi gerektiği bilinmelidir.

Çünkü sömüren/yağan/çapullayan bir anlayış ancak kendisini gizemli olana hapseder. Gizemli kalan tarafın kendisini kamufle ettiği psikolojinin zihin kodları hiç şüphesiz insanı yaptığı/yapacağı ilkesiz ve adil olmayan uygulamalarda haklı kılar. Protestan temelli anlayışta bu tür tavırların seyri, toplumu evireceği durumları belirler. İrca mantığında da kalbi unsurlar ön planda olup ve bütünleyici bir kurallar manzumesi sunmaz. Özellikle yönetim alanında toplumsallığı ilgilendirecek meselelerde kötülüğe dair atılımlarda bu mantığın karşı koyabileceği bir taraftan bahsetmenin mümkünlüğü gözükmemektedir.

Yönetim biçimlerinin bu anlamda kullanacağı taktiğin modern verilerle ifadesi, iktidar biçimlerinin kendi kurallarını dayatması/ortak noktalarını kullanması adına kitleyi evirme çabaları İrca mantığıyla uygunluk göstermesi siyasi düzlemde de kendini ifade etmiştir. Siyasi düzlemin Türkiye ayağında kendisini ifade etme biçiminin artmasında muhafazakâr ve liberal çerçevede tanımlayan iktidarın tanımlamalarının etkisi yadsınamaz. 2000 yıllarda başlayan Türkiyenin modern görünümlü İslamcı tarzı, aslında özünde muhafazakâr ve liberal kimliği barındırıyordu.

Bu gidişatın bütünleyici bir kurallar manzumesi sunacağı malzeme şüphesiz İslami unsurlar taşıyamıyordu. Seküler bir bakışın toplumu liberal ve muhafazakâr mantığa evireceği taraflar olmakla birlikte resmiyette dayatacağı profilin uysallaşan, muhalif ruhun iktidar karşıtı olmayacağı bilinen durumlar içerisindedir. Günümüz muhalefetin bu yönlü seyri İslami olanın Protestan olana takasını kolaylaştırıyor. Sadece sosyal hayatla kolaylaştırdığı tarafla etkin kalmayıp siyasi akışta da kendisini hissettirmesi toplumsal boyutun kendi dinamikleriyle kuşatmak istediği tarafları değerlendirememesine neden oldu.

İrcalık boyutun Protestan ahlakının versiyonu olması akide kurallarının da kendi içinde işleyişini etkilemesi modern iktidar kesiminin istediği toplumu elde etmesi için fırsat oldu. Eskiye dair şu an ki işleyişin muhalifi fikirlerin siyasi mecrayla birlikte artık konjonktürün birer ferdi olduğu ve muhalif özlerini kaybettikleri karşı konulmaz bir gerçek.  

 

Sayfayı Yazdır
Print Friendly / PDF
Sosyal Paylaşım
Google
İsim Soyisim :
E-Mail :
UYARI : Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
Uyarı
Güvenlik kodu :
Bu habere ilk yorumu siz yapın.
YAZARA AİT DİĞER YAZILAR



Cafe Masaları
Tuğla panel kare
Son Yorumlar
MÜSLÜMNCA DÜŞÜNMEK
Terörle mücadele yapayım derken müslümanları ve mazlumları incitmemek lazım.Tıpkı 3 yaşındaki çocuğa da
Deftere Yaz
Ziyaretçi Defteri
Düşünce ve Önerilerinizi bizimle paylaşın.
Foother
SOSYAL MEDYA
Facebook Twitter RSS Sitemap
"Medya Times | http://www.medyatimes.com/"   Tum Hakları Saklıdır. © 2016 - 2017